Piekeren – je moet er niet aan denken!

Piekeren ik denk niet dat ik er een definitie van hoef te geven. Maar wat moet je er over weten (zonder dat je daar dan weer over gaat piekeren)? Als ik pieker dan ben ik aan het nadenken over een probleem. In gedachten probeer ik een oplossing te vinden. En in een aantal seconden ben ik al in mijn gedachten allerlei mogelijkheden langs gelopen. Dan denk ik, als ik het nou zus of zo doe. Of als ik nou dat of dat had. Dan zou het probleem er niet meer zijn. Bij burnout en overspannenheid is er het risico dat als je eenmaal vast zit in een gedachtenpatroon je er niet meer uitkomt. Het lijkt dan alsof er geen oplossing uit de situatie meer is. Dat kan een heel machteloos gevoel geven.  

De oplossing en het probleem

Maar wat is nou de beste oplossing? En dan begint het echte probleem. Voor ik het in de gaten heb, ben ik hier uren over aan het nadenken zonder dat er nu concreet iets uit mijn handen is gekomen. Je vraagt je misschien af, noem je dit piekeren? Ja. Want verandert dit denken de situatie? Leid het ergens toe? Helpt het je het probleem op te lossen? Nee. Misschien maakt het het probleem alleen maar erger omdat er uiteindelijk helemaal geen oplossing meer lijkt te zijn.

Een voorbeeld. Ik wil een huis kopen. Ik heb een leuk huis gezien op een ideale lokatie. De plaats is perfect, de straat is geweldig en het is dichtbij het centrum. Maar het is een klein huis met een kleine woonkamer, een kleine badkamer en er moet veel aan worden opgeknapt. Dus het is niet helemaal wat ik zoek en dan begint de twijfel en neem ik geen besluit. En elke keer leidt het tot dezelfde slotsom zonder dat er iets in je situatie verandert.

Piekeren, wat moet je erover weten?

Piekeren is denken dat nergens toe leidt. Het kost veel energie en levert ons nagenoeg niks op. In het Westen zijn er mooie termen als oplossingsgericht denken in het bedrijfsleven om het nut van denken te onderstrepen. Maar vaak heeft ons denken weining nut. Als we onze gedachten bekijken zonder er iets aan te veranderen komen we er achter dat onze gedachten van de hak op de tak springen vaak zonder enige logica. Tussendoor verschijnt er een helder moment, wat ook in een oogwenk weer verdwenen is. Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat onze hersenen voor ons werken in plaats van tegen ons? Hoe kunnen we onze gedachten controleren?

Hoe tem je een wild paard?

De Chinezen vergelijken onze gedachten met een wild paard. Om het wilde paard voor ons te laten werken zullen we het moeten temmen. Maar hoe tem je je gedachten? Gedachten zijn zo ongrijpbaar. Het lijkt onmogelijk om met een lasso onze gedachten te vangen en vast te binden aan een paal om vervolgens te wachten tot het tot rust gekomen is. Toch werkt het wel zo met onze gedachten. We kunnen als het ware onze gedachten vastbinden aan een paal door ons te focussen op één punt.

Door te focussen op één punt kunnen je je gedachten niet rondspringen en dansen. In het begin zal dit moeilijk zijn. Je gedachten zullen afdwalen zonder dat je het in de gaten hebt. Maar als je volhoudt en terug brengt naar je focus, zullen ze net als het wilde paard tot rust komen.

Wil je meer weten over hoe je je gedachten tot rust kunt brengen? Meld je dan aan voor de mijn gratis tips tegen stress.